چرا ما تبلیغ نمی‌فروشیم؟

تبلیغات ما رو وادار می‌کنه تا ماشین‌ها، لباس‌ها و آشغالایی رو بخریم که ازشون بیزاریم و نیازی بهشون نداریم.
تایلر دوردان، باشگاه مُشت‌زنی

تقریبا 20 سالی هست که با یاهو سر و کار دارم و طرز کار سایتش رو می‌بینم؛ اونا واقعا سخت کار می‌کنن تا تبلیغات رو بفروشن چون یاهو یعنی همین! یعنی جمع‌آوری اطلاعات و سفارشی کردن صفحات و فروش تبلیغات.

همه دیدیم که چطور ابعاد یاهو تحت الشعاع گوگل قرار گرفت و جا گذاشته شد؛ یک فروشنده‌ی مؤثرتر با تبلیغات مفیدتر. گوگل چیزهایی که سرچ می‌کنیم رو می‌دونه، بنابراین اطلاعات بدربخورتری از ما جمع می‌کنه و تبلیغات رو بهتر می‌فروشه.

این روزها شرکت‌ها به معنای واقعی کلمه همه چیز رو درباره شما می‌دونن، دوستان شما، علایق شما... و ازش استفاده می‌کنن تا تبلیغات رو بفروشن.

چند سال پیش وقتی نشستم تا کار حرفه‌ایم رو شروع کنم دلم می‌خواست چیزایی درست کنم که فقط یک تبلیغ جدید نباشن؛ می‌خواستم وقتم رو صرف ساختن برنامه‌هایی کنم که مردم ازش استفاده کنن چون نیازشون رو رفع می‌کنه و هزینه‌ها رو کم می‌کنه و زندگی اون‌ها رو اندکی بهبود میده. می‌دونستم اگه این اهداف برآورده بشن می‌تونم هزینه‌ها رو مستقیما از فروش برنامه تأمین کنم. چون مردم از یه چیز متنفرن: تبلیغات!

هیچکس با هیجان از خواب بیدار نمی‌شه که تبلیغات بیشتری ببینه، هیچ کس در حالی که داره به تبلیغات فردا فکر می‌کنه به خواب نمی‌ره. مردم موقع خواب از تجربه‌های خوب و مفیدی که در طول روز داشتن هیجان‌زده می‌شن؛ وقتی از خواب بیدار می‌شن چیزی باید اونها رو شاد کنه و دستیار اونها در بهبود زندگی باشه.

تبلیغات نه تنها نقض یک تعامل زیباست، بلکه به فهم شما هم توهین می‌کنن و درک شما رو به نفع خودشون تغییر میدن. توی هر شرکتی که تبلیغات می‌فروشه بخش مهمی از تیم مهندسی‌شون روی استخراج داده‌ها و نوشتن کدهای بهتر برای جمع‌آوری اطلاعات شما کار می‌کنن تا سرورهای اطلاعاتی رو آپدیت کنن و نتیجه‌ش اینه که در پایان روز یک تبلیغ متفاوت و جذاب‌تر روی مرورگر یا صفحه‌ی موبایل شما ظاهر میشه.

یادتون باشه وقتی رسانه‌ای شامل تبلیغات میشه، شما یک محصول هستی.

در نخشید، ما تمام وقت‌مون رو صرف درست کردن ایرادهای برنامه و اضافه کردن امکانات بیشتر می‌کنیم؛ و در آخر تموم اون پیچیدگی‌های کوچک باعث انتشار برنامه‌ای غنی‌تر، کارآمدتر و قابل اعتمادتر میشه. این محصول ما و تمام شور و شوق ماست.

ما رُک و راست به تبلیغات و اطلاعات شما هیچ علاقه‌ای نداریم و وقتی مردم می‌پرسن که چرا برای برنامه‌ها پول می‌گیریم، فقط می‌تونیم بگیم: شما پیشنهاد دیگه‌ای دارید؟